Stappenplan Aansluiten op eHerkenning

U kiest zelf met welke eHerkenningsmakelaar u een contract afsluit. Het stappenplan leidt u door de belangrijkste aspecten in het aansluitproces. Via de 'zie'- knoppen krijgt u meer informatie over het betreffende onderwerp.

Stap 1

Start het project: richt een projectgroep in

Breng iedereen die bij het aansluitproces moet worden betrokken bij elkaar. Denk aan beleidsverantwoordelijken, architecten en uw softwareleverancier. Zorg dat iedereen op de hoogte is en op één lijn zit.

Stap 2

Breng de situatie in kaart

Denk vooraf na over de volgende zaken:

  • Welke diensten maken we online toegankelijk via eHerkenning?
  • Hoe richten we de backoffice en achterliggende processen in?
  • Wat moeten we doen om onze huidige software klaar te maken voor eHerkenning?

Stap 3

Kies het juiste betrouwbaarheidsniveau

U bepaalt zelf op welk niveau uw diensten toegankelijk worden. Het kan zijn dat u verschillende online diensten aanbiedt en deze elke een ander niveau vereisen. Er zijn in totaal 5 betrouwbaarheidsniveaus binnen eHerkenning.

Zie: betrouwbaarheidsniveaus

De online regelhulp helpt u bij de keuze van het juiste betrouwbaarheidsniveau. Op basis van zes vragen over onder andere het type dienst en het risico op misbruik krijgt u een passend betrouwbaarheidsniveau.

Zie: online regelhulp

Stap 4

Kies een eHerkenningsmakelaar

De eHerkenningsmakelaar helpt u bij de aansluiting op eHerkenning. Er zijn 5 makelaars, allemaal erkend door de Rijksoverheid. Zij voldoen allemaal aan dezelfde strenge eisen en leveren dezelfde standaard. Zij onderscheiden zich op een aantal punten. Vraag daarom altijd bij meerdere makelaars een offerte op en let daarbij op het volgende:

  • Prijs (eenmalig/terugkerend)
  • Mogelijkheid tot extra maatwerk en de mate van gewenste ondersteuning
  • Mogelijkheid tot aanvullende S.L.A. afspraken
  • Bestaande contacten met uw softwareleverancier

Zie: eHerkenningsmakelaars

Stap 5

Aansluiten en testen

De technische aansluiting regelt u samen met uw makelaar. Hij stemt waar nodig af met uw softwareleverancier en richt technische zaken in, zoals koppelvlakken naar achterliggende systemen. Test samen met de makelaar en uw softwareleverancier of alle achterliggende systemen, processen en procedures goed werken.

Stap 6

Informeer uw klanten en intern betrokkenen

Informeer uw klanten op tijd over het gebruik van eHerkenning. Zij moeten een nieuwe inlogmethode gaan gebruiken en een eHerkenning inlogmiddel aanvragen. Breng ook binnen uw organisatie iedereen op de hoogte van alle ontwikkelingen en zorg dat de klantenservice algemene vragen over het gebruik van eHerkenning kan beantwoorden.

Gebruik de communicatiehandleiding om uw interne en externe communicatie in te richten.

Zie: communicatiehandleiding

Einde stappenplan

U bent aangesloten en uw klanten zijn geïnformeerd. Uw klanten kunnen nu met eHerkenning bij uw organisatie inloggen.