Uitfaseren EH1 succesvol afgerond

15 juli 2021

Het is u vast niet ontgaan: per 1 juli jl. bestaat betrouwbaarheidsniveau EH1 niet meer. Dit betekent dat (overheids)organisaties geen online diensten meer kunnen aanbieden op dit niveau én eindgebruikers niet meer kunnen inloggen met hun eHerkenningsmiddel EH1 om hun online zaken te regelen.

Het doel van het stopzetten van betrouwbaarheidsniveau EH1 is om het online zaken doen vanaf 1 juli nóg veiliger en betrouwbaarder te maken; passend bij de eisen van deze tijd.

Samenwerking met de erkende leveranciers, makelaars en dienstverleners

De afgelopen periode is daarom nauw samengewerkt met de eHerkenningsmakelaars, -leveranciers én enkele grote dienstverleners zoals RVO, VNG en Justis, om het stopzetten van EH1 te realiseren. Zo zijn de technische aspecten uitgewerkt en geïmplementeerd en is er een communicatietoolkit samengesteld inclusief stappenplannen, FAQ’s, handleidingen en nieuwsberichten, om partijen te ondersteunen in de communicatie richting de achterban.

Daarnaast hebben webinars, gehost door de leveranciers, berichtgeving via social media en de verspreiding van diverse nieuwsbrieven ervoor gezorgd dat dienstverleners tijdig hun online diensten naar een hoger betrouwbaarheidsniveau brachten en eindgebruikers hun eHerkenningsmiddel hebben geüpgraded. Deze nauwe samenwerking met makelaars, leveranciers en dienstverleners, in combinatie met de intensieve communicatie, heeft ervoor gezorgd dat het stopzetten van EH1 per 1 juli voorspoedig is verlopen.

Met het succesvol stopzetten van EH1 is koers gezet naar een nóg veiligere manier van online dienstverlening met eHerkenning.

 

Eerdere berichtgeving stopzetten betrouwbaarheidsniveau EH1