Denise van den Brink, projectleider eHerkenning werkgeversportaal UWV ‘Natúúrlijk moeten we de veiligheid van persoonlijke gegevens op ons werkgeversportaal garanderen’

Bekijk het interview met Denise van den Brink op https://youtu.be/U3SgrSylMIU

Als projectleider eHerkenning bij UWV ontdekte Denise van den Brink al snel dat eHerkenning niet alleen over techniek gaat. ‘De techniek moet kloppen. Maar goede communicatie bleek minstens zo belangrijk.’ Ze kijkt terug op een intensief traject met een klinkend resultaat.

UWV is één van de grote overheidsorganisaties die inloggen met eHerkenning verplicht stelden. Werkgevers kunnen niet meer terecht op het werkgeversportaal van UWV zonder een eHerkenningsmiddel. En kunnen zonder dat middel dus bijvoorbeeld online geen werknemers ziek of beter melden. Denise: ‘Dat klinkt misschien cru, maar daar ging uiteraard een heel proces aan vooraf waarin we werkgevers op die stap hebben voorbereid. UWV is al sinds november 2018 aangesloten op eHerkenning. En vanaf dat moment waarschuwden we al dat we vanaf 1 november 2019 geen andere inlogmiddelen meer zouden accepteren.’

Verantwoordelijkheid

De overstap naar eHerkenning begon bij UWV met de constatering dat de verwerking van vertrouwelijke gegevens via het werkgeversportaal beter kon. ‘Er gaat nogal wat bij ons over de lijn. Persoonsgegevens, gezondheidsgegevens – allemaal zaken die je niet graag in verkeerde handen ziet belanden.’ Ook de Autoriteit Persoonsgegevens vond een inlognaam en wachtwoord niet voldoende veilig meer om zaken te doen via het werkgeversportaal, en maande UWV tot ingrijpen. Terecht, vindt Denise: ‘Natúúrlijk moeten we de veiligheid van persoonlijke gegevens kunnen garanderen op ons werkgeversportaal, dat is onze verantwoordelijkheid.’

Aansluiten

UWV overwoog eerst om een eigen middel te ontwikkelen. ‘Maar eHerkenning is de standaard van de overheid. En het bood ons precies wat we nodig hadden: extra beveiliging en de garantie dat we zaken doen met iemand die door de eigen werkgever geautoriseerd is om die zaken te doen.’ Dus startte UWV met de voorbereiding van de aansluiting op eHerkenning; voor een grote organisatie als UWV een veelomvattend traject. Nog uitdagender was het om te zorgen dat de klanten gebruik gingen maken van eHerkenning. ‘Daar hebben we hard aan moeten trekken’, vertelt Denise.

Overstappen

‘We begonnen voor we overgingen op eHerkenning al met communiceren. We deden van alles! We verstuurden bijvoorbeeld digitale nieuwsbrieven, organiseerden webinars, namen deel aan voorlichtingsbijeenkomsten en onze accountmanagers kaartten het aan in hun gesprekken met werkgevers’, blikt Denise terug. Maar dit resulteerde nog niet in grote overstapaantallen. ‘Waarschijnlijk omdat nog niet alle werkgevers bekend waren met eHerkenning. Ook na campagnes over eHerkenning van Logius en van onszelf, en zelfs het inschakelen van gedragsdeskundigen, bleef het aantal werkgevers dat eHerkenning ging gebruiken in eerste instantie achter bij onze verwachting.’

De boel op slot

Inmiddels kwam het ultimatum van 1 november 2019 steeds dichterbij; vanaf die dag zouden alle gebruikers van het werkgeversportaal altijd moeten inloggen met eHerkenning. Maar eind oktober 2019 had nog geen 20 procent van de werkgevers dat al eens gedaan. ‘We zagen wel dat we het op die manier niet voor elkaar zouden krijgen om op 1 november klaar te zijn. Maar we moesten echt een streep trekken. Dus zijn we begonnen de oude inlogmethode uit te zetten, account voor account. Vervelend, maar we konden niet anders. Werkgevers moeten veilig zaken kunnen doen bij ons.’

Echt een prestatie

Sinds 20 februari 2020 wordt op het werkgeversportaal alleen met eHerkenning ingelogd. ‘Dat is echt een prestatie’, vindt Denise. ‘Van het technische team, maar bijvoorbeeld ook van ons Klantcontactcentrum, waar ze heel veel werkgevers aan de lijn hebben gehad. Van de eHerkenningsmakelaar die voortdurend met ons mee moest bewegen. En van de partijen achter eHerkenning, die de problemen die we tegenkwamen snel oppakten en uitzochten.’
 

Denise zit op een bank