Josien de Reuver, projectleider eHerkenning voor gemeenten (2013-2015): ‘Gewoon professioneel zakendoen, op een veilige en betrouwbare manier’

Bekijk het interview met Josien de Reuver op https://youtu.be/yMWnZM7sONE

In 2013 startte Josien de Reuver samen met haar collega’s een programma om Nederlandse gemeenten aan te sluiten op eHerkenning. En met succes. Na 2 jaar waren meer dan 100 gemeenten overgestapt, en inmiddels zijn dit er meer dan 300. ‘Een mooi resultaat van een programma waar ik met veel plezier op terugkijk.’

Het Nationaal Uitvoeringsprogramma e-Overheid (2012-2014) werd opgezet om gemeenten aan te laten sluiten bij verschillende digitale diensten waarmee ze hun werk efficiënter en betrouwbaarder zouden kunnen doen. ‘Met eHerkenning kon je als gemeente meteen aan de slag’, blikt Josien terug. ‘Veilig en handig, en als een van de weinige onderdelen van het Uitvoeringsprogramma toen al helemaal af. Dus ontwikkelden we een campagne. En gemeenten bleken geïnteresseerd in wat we te vertellen hadden.’

Geïnteresseerde gemeenten

Josien en haar collega’s begonnen bij elke geïnteresseerde gemeente met een presentatie. ‘We gingen bijna heel Nederland door, om als een soort vertegenwoordiger eHerkenning aan de man te brengen. De Waddeneilanden hebben we niet gehaald, maar we zijn wel een keer helemaal naar Eemsmond gereden’, lacht ze.

Toch stapte Josiens team vrij snel af van het geven van presentaties. ‘We merkten dat bij die eerste bijeenkomsten meestal een paar enthousiastelingen aan tafel zaten, maar dat het daarna bij veel gemeenten stil viel. Kennelijk kregen die mensen ons verhaal dan toch niet veel verder hun organisatie in.’

Verandering

Gevraagd naar de reden achter de stilte bij gemeenten verzucht Josien: ‘Verandering is altijd moeilijk. Wanneer je als gemeente overstapt naar eHerkenning, verandert het contact van je medewerkers met ondernemers. Want met eHerkenning kan een groot deel van de processen, zoals het aanvragen van vergunningen, voortaan digitaal. Dat is best even schrikken.’

Ondersteuning

Daarom werden de presentaties kickstarts, praktische bijeenkomsten voor iedereen die in een gemeente met eHerkenning aan de slag ging. ‘Meteen met de goede mensen aan tafel gaan zitten, scheelde al veel.’ De ‘vertegenwoordigers’ gingen ook een totaalpakket bieden. ‘Als een gemeente daar behoefte aan had, boden wij bij het hele traject ondersteuning.’ Dat de naamsbekendheid van eHerkenning groter werd en er steeds meer voorbeelden kwamen van het gebruik en de pluspunten ervan hielp ook. ‘Als je kan laten zien wat de voordelen zijn, krijg je mensen sneller mee.’

Concrete voorbeelden

‘Een voorbeeld dat we vaak gebruikten, is dat van de uitvaartondernemers. Die zijn echt blij met eHerkenning. Want uitvaartondernemers moesten voorheen persoonlijk aangifte doen van een overlijden. Dat betekent dat er iemand naar de balie van de gemeente moet, moet wachten, parkeergeld kwijt is – dan ben je dus blij als je het digitaal kan regelen. Met dit soort concrete voorbeelden openden we toen echt deuren.’

Overstap

Inmiddels zijn gemeenten zónder eHerkenning de uitzondering. ’Toen wij klaar waren met ons project, waren ruim 100 gemeenten overgestapt. Nu zijn er meer dan 309  gemeenten aangesloten. In totaal zijn er 355 gemeenten, dus dat is een mooie score.’ Voor gemeenten die nog niet zijn overgestapt, is het inmiddels de hoogste tijd, vindt Josien: ‘Ondernemers vragen erom, de overheid vraagt erom. De tijd van mondeling dingen regelen is nu echt voorbij. Met een overheidsorganisatie wil je gewoon professioneel zaken kunnen doen, op een veilige en betrouwbare manier.’

Zijlijn

Josien volgt eHerkenning alleen nog vanaf de zijlijn. ‘Ik ben inmiddels in een andere sector terechtgekomen. Maar het was mijn eerste grote project als projectleider en ik kijk er met heel veel plezier op terug.’

Josien de Reuver in het park

Josien de Reuver, projectleider eHerkenning voor gemeenten (2013-2015)