Machtigen

Elke persoon die eHerkenning gebruikt namens een bedrijf of organisatie heeft daarvoor een machtiging nodig. Zonder machtiging werkt eHerkenning niet.

Een machtiging is persoonlijk. Met een machtiging legt u vast bij welke dienst(en) een persoon namens uw bedrijf of organisatie mag inloggen. Zo heeft u zekerheid dat alleen bevoegde personen bepaalde zaken online kunnen regelen namens uw bedrijf of organisatie. Op het online registratieformulier geeft u aan voor welke diensten u gemachtigd wilt worden.

Er zijn 2 soorten machtigingen, namelijk een machtiging voor een:

  • Persoon namens een bedrijf of organisatie
  • Intermediaire organisatie namens een bedrijf of organisatie (ketenmachtiging)

Bekijk de video met meer uitleg over machtigen

Persoon machtigen

Wilt u personen namens een bedrijf of organisatie machtigen? Dan moet dit via een tekenbevoegd persoon of via een machtigingenbeheerder. Een machtigingenbeheerder moet eerst worden aangesteld door een tekenbevoegd persoon binnen een bedrijf of organisatie.

Heeft u een machtiging nodig? Ga eerst na wie er bij uw bedrijf tekenbevoegd is en of er al een machtigingenbeheerder is.

Tekenbevoegd

Alleen iemand die tekenbevoegd is mag een machtiging afgeven voor eHerkenning. Of iemand tekenbevoegd is namens een organisatie staat geregistreerd in het Handelsregister van de KVK.

Zijn er meerdere personen tekenbevoegd? Dan moeten mogelijk alle personen tekenen voor een machtiging. Dit is afhankelijk van de statuten van uw bedrijf.

Bent u tekenbevoegd? Dan kunt u een machtigingenbeheerder aanstellen. Deze persoon mag dan machtigingen voor eHerkenning verstrekken binnen uw bedrijf.

Machtigingenbeheerder

Een machtigingenbeheerder kan machtigingen aanvragen en wijzigen voor alle personen binnen de organisatie. Een machtigingenbeheerder wordt aangesteld door een tekenbevoegde.

Een machtigingenbeheerder neemt de tekenbevoegde en medewerkers veel werk uit handen bij de aanvraag van eHerkenning en het regelen van de machtigingen.

Machtigingen wijzigen of aanvragen

Bent u tekenbevoegd of bent u machtigingenbeheerder? Dan mag u machtigingen aanvragen of wijzigen voor alle personen binnen de organisatie.

Dit kan via een online formulier of via een beheermodule die leveranciers als service bieden. Deze module geeft u de volgende mogelijkheden:

  • Overzicht van alle eHerkenningsinlogmiddelen die zijn aangeschaft bij uw leverancier.

  • Overzicht van de diensten en betrouwbaarheidsniveaus waarvoor personen binnen de organisatie(s) zijn gemachtigd.

  • Machtigingen aanvragen en wijzigingen.

  • Nieuwe eHerkenningsinlogmiddelen aanschaffen en upgraden (deze optie is niet bij alle leveranciers beschikbaar).

Identificatie

Houd er rekening mee dat voor de hogere betrouwbaarheidsniveaus soms identificatie nodig is. Fysiek of online. Dit kan gelden voor de tekenbevoegde en in sommige gevallen voor de medewerkers. Daarvoor zijn de volgende gegevens nodig:

  • Persoonsgegevens
  • E-mailadres
  • Mobiele telefoonnummer
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs

Ketenmachtiging

Besteedt u uw werk uit aan een intermediaire organisatie die online uw zaken regelt via eHerkenning? Bijvoorbeeld ziekmeldingen of belastingzaken? Of bent u als intermediaire organisatie gevraagd om namens een bedrijf of organisatie zaken te regelen met eHerkenning? Dat is mogelijk met een ketenmachtiging.

Lees meer over ketenmachtigingen