Nieuws

Wilt u weten wat er speelt rondom eHerkenning? Lees onze nieuwsberichten. 

Gebruiksvoorwaarden Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten veranderd

16 juli 2025

Op het verlenen van diensten door deelnemers aan dienstverleners en afnemers zijn – in het kader van Elektronische Toegangsdiensten – gebruiksvoorwaarden van kracht. Deze gebruiksvoorwaarden zijn onlangs gewijzigd. 

Wat is er veranderd?

De gebruiksvoorwaarden zijn gesplitst in een aparte versie voor de dienstverlener en een aparte versie voor de dienstafnemer, met allebei een eigen versienummering. De reden van deze splitsing is dat er voor de dienstverleners een nieuw artikel is toegevoegd: het melden van wijzigingen aan herkenningsmakelaars (artikel 18).

Uitleg over dienstverlener en dienstafnemer

Een dienstverlener is een partij die elektronische diensten aanbiedt aan gebruikers waarvoor herkenningsdiensten voorwaardelijk zijn, denk aan bijvoorbeeld authenticaties en controle van bevoegdheden. Een dienstafnemer is een partij die elektronische toegangsdiensten gebruikt om een dienst af te nemen bij een dienstverlener.

Meer informatie

  • Gebruiksvoorwaarden voor de dienstverlener, klik hier
  • Gebruiksvoorwaarden voor de dienstafnemer, klik hier
eHerkenning vanaf 1 juli 2025 extra veilig met twee-factor-authenticatie

12 juni 2025

Vanaf 1 juli 2025 loggen gebruikers van eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 2 (EH2) in met een twee-factor-authenticatie. Nu de extra beveiligingslaag volledig is geïmplementeerd, voldoet een EH2-inlogmiddel aan de verplichtingen, betrouwbaarheidsnormen en veiligheidseisen van een digitaal inlogmiddel. Vergelijkbaar met EH2+.

Wat betekent dit voor gebruikers?

Iedereen met EH2 moet vanaf 1 juli twee stappen doorlopen om in te loggen:

  • Een kennisfactor – bijvoorbeeld een gebruikersnaam en wachtwoord
  • Een bezitsfactor – zoals een code op de mobiele telefoon

Dankzij deze extra beveiligingslaag is er meer zekerheid over wie inlogt. Dat is belangrijk bij het uitwisselen van gevoelige informatie, zoals medische, financiële of persoonsgegevens. De exacte inlogmethode kan verschillen per leverancier.

Geleidelijke overgang naar nog meer veiligheid

Gebruikers die al in het bezit waren van een EH2 inlogmiddel zijn de afgelopen tijd door hun leverancier geholpen om hun inlogmiddel te voorzien van een twee-factor-authenticatie. Zo voldoet hun inlogmiddel aan de nieuwe standaardeis op gebied van veiligheid en hebben dienstverleners zekerheid over wie er inlogt. 

Meer informatie over deze upgrade vindt u hier

Steeds meer mensen regelen online zaken in Nederland met een Europees inlogmiddel

29 april 2025

In 2024 steeg het aantal mensen dat inlogde bij Nederlandse overheidsorganisaties met een Europees inlogmiddel flink. In totaal is er bijna 325.000 keer ingelogd. Dat is 64% meer dan in 2023. Mensen gebruikten vooral de diensten van de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank.

European login

Met European login doen mensen online zaken bij overheidsorganisaties in andere EER-landen. Ze gebruiken daarvoor hun eigen nationale inlogmiddel. In Nederland is dat bijvoorbeeld eHerkenning. Dit is mogelijk door de Europese verordening eIDAS. Deze verordening zorgt ervoor dat landen elkaars inlogmiddelen accepteren. 

Lees hier het hele bericht van Logius

Nieuwsbrief eHerkenning: weetjes, nieuwtjes en meer!

17 april 2025

Heeft u de nieuwsbrief van eHerkenning nog niet gelezen? 

Klik hier om de nieuwsbrief van eHerkenning te lezen

In de nieuwsbrief leest u allerlei interessante tips, weetjes, nieuwtjes en ontwikkelingen over eHerkenning. Zo blijft u op de hoogte van alles wat er speelt rondom eHerkenning! 

Wilt u de nieuwsbrief voortaan ontvangen? 

Ik wil me aanmelden voor de eHerkenning nieuwsbrief 

Belangrijk bericht: valse eHerkenning e-mails en SMS-berichten in omloop

20 december 2024

Er zijn frauduleuze e-mails in omloop waarin de naam van eHerkenning wordt gebruikt. De e-mail is afkomstig van mailingsysteemvaneherkenning@planet.nl. Ga niet in op de verzoeken in de e-mail, want dit is een poging tot phishing. Klik dus niet op de linkjes en verwijder de e-mail direct. Lees hier hoe u phishing e-mails herkent en wat u moet doen als u onverhoopt toch op een linkje heeft geklikt.