Nieuws

Wilt u weten wat er speelt rondom eHerkenning? Lees onze nieuwsberichten. 

Compensatieregeling Belastingdienst EH3-inlogmiddel zonder KVK-nummer

18 augustus 2025

Heeft u het Belastingdienst EH3-inlogmiddel zonder KVK-nummer aangeschaft om aangifte te doen via Mijn Belastingdienst.nl of om in te loggen op MijnDouane? Dan kunt u compensatie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Belastingdienst EH3-inlogmiddel zonder KVK-nummer

Met dit Belastingdienst EH3-inlogmiddel kunt u:

  • inloggen bij Mijn Belastingdienst;
  • inloggen bij MijnDouane;
  • compensatie voor dit middel aanvragen.
Voor wie geldt de compensatieregeling?

Voor ondernemers die niet bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven, maar wel willen inloggen bij Mijn Belastingdienst en MijnDouane. De regeling compenseert één Belastingdienst EH3-inlogmiddel zonder KVK-nummer en zonder ketenmachtiging per organisatie per jaar. Het bedrag van de vergoeding gaat uit van de laagste prijs in de markt (€ 36,24). Maar er gelden uitzonderingen, klik hier voor meer informatie.

Aanvragen van compensatieregeling

Voor elk kalenderjaar moet u een aparte aanvraag voor compensatie indienen. Voor kalenderjaar 2024 kunt u aanvragen van 1 oktober 2024 t/m 30 september 2025. U heeft hiervoor het Belastingdienst EH3-inlogmiddel nodig.

Uitzonderingen
  • Heeft u een eenmanszaak of bent u zzp'er? Dan kunt u de compensatieregeling niet gebruiken. U kunt gratis belastingaangifte doen via Mijn Belastingdienst met DigiD.
  • Machtigt u een fiscaal dienstverlener (intermediair) om namens u in te loggen op Mijn Belastingdienst? Dan kunt u de compensatieregeling niet gebruiken.
  • Heeft u het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel met een KVK-nummer gekocht? Klik hier

Klik hier voor meer informatie op de website van RVO

Meld u aan voor de Stelsel Toegang Summer Special

5 augustus 2025

De ontwikkeling van het Stelsel Toegang maakt het ook voor bedrijven overzichtelijker om in te loggen bij de verschillende online overheidsdiensten. Voor dienstverleners wordt het nog eenvoudiger om veilig aan te sluiten op authenticatie- en machtigingsdiensten, zoals eHerkenning. In augustus worden drie Stelsel Toegang Summer Specials georganiseerd, waarin alle belangrijke onderwerpen in één online sessie zijn gebundeld.

Samenhang met publieke wallet en Wdo

Tijdens de sessie wordt uitgelegd hoe via het Stelsel Toegang veilig en eenvoudig gebruik kan worden gemaakt van erkende inlog- en machtigingsdiensten. Ook leert u hoe dit samenhangt met de komst van een publieke wallet en wat de Wet digitale overheid (Wdo) betekent voor publieke dienstverleners.

Meld u aan

De sessies worden via Webex gegeven en vinden plaats op drie verschillende data, van 10:00 tot 12:00 uur:

Klik hier voor meer informatie over aansluiten op Stelsel Toegang

Gebruiksvoorwaarden Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten veranderd

16 juli 2025

Op het verlenen van diensten door deelnemers aan dienstverleners en afnemers zijn – in het kader van Elektronische Toegangsdiensten – gebruiksvoorwaarden van kracht. Deze gebruiksvoorwaarden zijn onlangs gewijzigd. 

Wat is er veranderd?

De gebruiksvoorwaarden zijn gesplitst in een aparte versie voor de dienstverlener en een aparte versie voor de dienstafnemer, met allebei een eigen versienummering. De reden van deze splitsing is dat er voor de dienstverleners een nieuw artikel is toegevoegd: het melden van wijzigingen aan herkenningsmakelaars (artikel 18).

Uitleg over dienstverlener en dienstafnemer

Een dienstverlener is een partij die elektronische diensten aanbiedt aan gebruikers waarvoor herkenningsdiensten voorwaardelijk zijn, denk aan bijvoorbeeld authenticaties en controle van bevoegdheden. Een dienstafnemer is een partij die elektronische toegangsdiensten gebruikt om een dienst af te nemen bij een dienstverlener.

Meer informatie

  • Gebruiksvoorwaarden voor de dienstverlener, klik hier
  • Gebruiksvoorwaarden voor de dienstafnemer, klik hier
eHerkenning vanaf 1 juli 2025 extra veilig met twee-factor-authenticatie

12 juni 2025

Vanaf 1 juli 2025 loggen gebruikers van eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 2 (EH2) in met een twee-factor-authenticatie. Nu de extra beveiligingslaag volledig is geïmplementeerd, voldoet een EH2-inlogmiddel aan de verplichtingen, betrouwbaarheidsnormen en veiligheidseisen van een digitaal inlogmiddel. Vergelijkbaar met EH2+.

Wat betekent dit voor gebruikers?

Iedereen met EH2 moet vanaf 1 juli twee stappen doorlopen om in te loggen:

  • Een kennisfactor – bijvoorbeeld een gebruikersnaam en wachtwoord
  • Een bezitsfactor – zoals een code op de mobiele telefoon

Dankzij deze extra beveiligingslaag is er meer zekerheid over wie inlogt. Dat is belangrijk bij het uitwisselen van gevoelige informatie, zoals medische, financiële of persoonsgegevens. De exacte inlogmethode kan verschillen per leverancier.

Geleidelijke overgang naar nog meer veiligheid

Gebruikers die al in het bezit waren van een EH2 inlogmiddel zijn de afgelopen tijd door hun leverancier geholpen om hun inlogmiddel te voorzien van een twee-factor-authenticatie. Zo voldoet hun inlogmiddel aan de nieuwe standaardeis op gebied van veiligheid en hebben dienstverleners zekerheid over wie er inlogt. 

Meer informatie over deze upgrade vindt u hier

Steeds meer mensen regelen online zaken in Nederland met een Europees inlogmiddel

29 april 2025

In 2024 steeg het aantal mensen dat inlogde bij Nederlandse overheidsorganisaties met een Europees inlogmiddel flink. In totaal is er bijna 325.000 keer ingelogd. Dat is 64% meer dan in 2023. Mensen gebruikten vooral de diensten van de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank.

European login

Met European login doen mensen online zaken bij overheidsorganisaties in andere EER-landen. Ze gebruiken daarvoor hun eigen nationale inlogmiddel. In Nederland is dat bijvoorbeeld eHerkenning. Dit is mogelijk door de Europese verordening eIDAS. Deze verordening zorgt ervoor dat landen elkaars inlogmiddelen accepteren. 

Lees hier het hele bericht van Logius