Slim digitaliseren? Deze ondernemer wist veel tijd te besparen met eHerkenning

Niek Rooks is partner bij DiVetro, een onafhankelijke specialist voor IT-analyse, sourcing en management. Hij werkt met eHerkenning omdat het dé manier is voor bedrijven om veilig en eenvoudig in te loggen bij al meer dan 400 (overheids)organisaties. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar. Rooks vertelt in de podcast over de voordelen ervan.

DiVetro versnelt de digitale ambities van klanten. Niek Rooks is partner van het onafhankelijke strategisch adviesbureau en noemt dat ‘essentieel’: “Het sturen en opereren op basis van informatie is cruciaal voor de groei en continuïteit van bedrijven. Wij helpen organisaties in zo kort mogelijke tijd naar een hoger volwassenheidsniveau in digitalisering, zodat ze alle kansen kunnen benutten en bedreigingen het hoofd kunnen bieden.”

DiVetro werkt vooral op projecten bij de (semi)overheid, in de gezondheidszorg en in het onderwijs en Rooks is als één van de vier partners verantwoordelijk voor HR, financiën en accountmanagement.

Papieren formulieren

In 2015 ontdekte Rooks eHerkenning: ,,Vroeger ging er eens in de zoveel tijd een boekwerk aan papier richting de gemeente. Ook formulieren moesten op papier worden ingevuld en opgestuurd. Toen ik erachter kwam dat dat digitaal kon, was ik meteen om. Veel handiger en het werkt een stuk prettiger.’’

Verklaring Omtrent het Gedrag

Binnen DiVetro is hij nog de enige die ermee werkt en hij gebruikt het vooral voor de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). ,,Daarvan vragen we zo’n dertig tot veertig per jaar aan. Bij DiVetro komen we uit de IT en kijken we hoe we alle processen zo goed mogelijk kunnen digitaliseren. Voor ons is eHerkenning ideaal. Het aanvragen van een VOG was vroeger een handmatig proces. Nu besparen we veel tijd en hebben we minder kans op fouten. Het is gewoon veel efficiënter.

Doorlooptijd

De voordelen van eHerkenning benutten is niet meer dan logisch. Voor ons en ook voor ondernemers die geen verstand hebben van ICT.’’ Het grootste voordeel? De efficiëntie, meent Rooks: ,,Dat heeft te maken met de doorlooptijd. Vroeger moest je naar een loket van de gemeente, daar deed je een aanvraag bij een medewerker. Nu doe je dat online. Dat is efficiënter, zowel qua tijd als qua geld.”

Repeterende werkzaamheden

Daar komt bij: repeterende werkzaamheden zijn saai, zeker als er veel papierwerk bij komt kijken. ,,Ook om die reden is digitaliseren met eHerkenning een absolute aanrader. Implementeer je dit inlogmiddel op de werkvloer, dan zijn jouw mensen sneller en plezieriger aan het werk. Mocht je twijfelen, informeer eens bij een branchegenoot, een collega of concullega naar de ervaringen en voordelen. Ja hoor, ook ik sta altijd open voor vragen.’’

Bron: www.deondernemer.nl