Vastgoedbelegger Amres gebruikt eHerkenning voor aanvraag energielabel

Dezelfde inlogmethode voor alle vennootschappen

‘Naast commercieel vastgoed en monumenten beheren we ook zo’n 40 woningen, verdeeld over 5 verschillende fondsen’, vertelt Ward de Witt, bestuurder van Amres. ‘Alle woningen die we in portefeuille hebben, beschikten tot voor kort over een voorlopig energielabel. Het was nu tijd om dit door de overheid toegekende label definitief te maken. Tot voor kort moesten we dan voor elk beleggingsfonds inloggen met een andere code. Daarom zijn we enkele maanden geleden overgestapt op eHerkenning. Daarmee kunnen we op 1 manier inloggen voor alle vennootschappen en hebben we alle woningen in één overzicht. Daar zijn we bijzonder tevreden over.’

Direct aan de slag

Voor de aanvraag van eHerkenning deed Amres een beroep op 1 van de 6 middelenleveranciers die door de Nederlandse overheid zijn erkend. Mede door de goede begeleiding verliep de aanvraagprocedure volgens De Witt soepel: ‘Door de veelvoud aan verschillende inlogcodes en procedures zien we soms door de bomen het bos niet meer. Wat ons betreft is eHerkenning daarop een uitzondering. We kregen vooraf duidelijke instructies en konden direct aan de slag. Wel is het zaak om vooraf helder te hebben waarvoor je eHerkenning gaat gebruiken.'

Bouwvergunningen en bouwtekeningen

Naast woningen beheert het in Utrecht gevestigde Amres dus ook bedrijfspanden, uiteenlopend van kantoorgebouwen tot winkels en andere bedrijfsruimten. Is eHerkenning daar ook een oplossing voor het aanvragen van energielabels? ‘Bedrijfspanden moeten inderdaad ook beschikken over een energielabel, maar dat besteden we uit. Deze aanvragen zijn vaak complexer dan een milieulabel voor een woning’, aldus De Witt. ‘Op dit moment gebruiken we eHerkenning dus alleen voor het aanvragen van energielabels voor woningen. Mogelijk gaan we op termijn ook bouwvergunningen en bouwtekeningen op dezelfde manier aanvragen.’