Hier vindt u verhalen over verschillende onderwerpen die spelen rondom eHerkenning. Van tips en trends tot feitjes, nieuwe inzichten en handvaten. Blijf op de hoogte en ontdek waarom eHerkenning onmisbaar is. Ook voor u!
27 maart 2025
U kent het wel. Wéér een wachtwoord kwijt... Wéér inloggen met verschillende accounts... Wist u dat dit veel makkelijker en veiliger kan met eHerkenning? In deze blog leggen we u uit wat eHerkenning is en waarom het onmisbaar is. Ook voor u!
Digitale sleutel
Het indienen van belastingaangiftes, het aanvragen van subsidies, het communiceren met overheidsinstanties en het beheren van belangrijke bedrijfsinformatie moet natuurlijk op een veilige manier gebeuren.
eHerkenning is een digitale sleutel en werkt als een online identiteitsbewijs voor ondernemers of het bedrijf waar u werkt. Met eHerkenning hoeft u niet steeds uw gegevens opnieuw in te vullen. U logt één keer in en heeft direct toegang tot meerdere deuren - een breed scala aan online diensten. Bovendien blijven uw gegevens goed beschermd. Het inlogmiddel maakt online zaken doen dus niet alleen makkelijker, maar ook veiliger. En wist u dat u met eHerkenning alles digitaal en op elk moment van de dag kunt regelen? Ideaal!
Verschillende betrouwbaarheidsniveaus
De dienstverlener met wie u zaken regelt, bepaalt het betrouwbaarheidsniveau van zijn online diensten. eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus, zodat het beveiligingsniveau aansluit bij de gevoeligheid van de dienst waarvoor u inlogt. eHerkenning heeft 3 betrouwbaarheidsniveaus: EH2+, EH3 en EH4.
Feiten en cijfers
eHerkenning is verkrijgbaar bij zes door de Rijksoverheid erkende leveranciers. De leveranciers van eHerkenning voldoen allemaal aan dezelfde strenge eisen, maar concurreren met elkaar op onder andere type inlogmiddel en prijs. Gezamenlijk hebben zij inmiddels ruim één miljoen inlogmiddelen verkocht. Met een inlogmiddel hebben ondernemers en organisaties toegang tot ruim 600 verschillende (overheids)dienstverleners, zoals het UWV, gemeenten, de Belastingdienst en verzekeraars.
Waarom is eHerkenning onmisbaar?
Voor veel overheidsdiensten is eHerkenning inmiddels verplicht. Dit betekent dat bedrijven zonder eHerkenning geen toegang hebben tot belangrijke systemen. Zodra u eHerkenning heeft, kunt u veilig en eenvoudig inloggen met uw inlogmiddel. Het belangrijkste is om geduldig te zijn tijdens het aanvraagproces en goed te controleren of u alle benodigde documenten en gegevens hebt.
Nog een praktisch puntje
Is eHerkenning nodig om online uw zaken te regelen? Dan is het belangrijk om te bedenken wie binnen uw bedrijf eHerkenning gaat gebruiken en voor welke diensten. We noemden het net al even; het aanvraagproces. Meer informatie hierover vindt u hier.