Heeft u eHerkenning nodig? Maar wilt u meer informatie over het aanvraagproces? Gebruik dan het stappenplan of bekijk de video over eHerkenning aanvragen.
Wilt u eHerkenning gebruiken? Bepaal dan bij welke dienstverleners u wilt inloggen en welke van hun diensten u nodig heeft.
EHerkenning is persoonsgebonden. U mag uw eHerkenningsmiddel niet door iemand anders laten gebruiken.
Machtigingen voor eHerkenning
Iedere persoon heeft zijn eigen eHerkenningsmiddel met bijbehorende machtigingen voor specifieke dienstverleners en diensten. Met deze machtigingen kan hij namens een bedrijf of organisatie inloggen met eHerkenning.
Zonder machtiging werkt eHerkenning niet. U kunt bijvoorbeeld gemachtigd zijn om zaken te regelen met de Belastingdienst, maar niet met het UWV.
De dienstverlener waarbij u met eHerkenning wilt inloggen, bepaalt het betrouwbaarheidsniveau dat nodig is voor hun online diensten. Er zijn 3 betrouwbaarheidsniveaus: EH2+, EH3 en EH4.
Lees meer over de betrouwbaarheidsniveaus
Inloggen bij de meeste diensten met EH3
Steeds meer dienstverleners vragen betrouwbaarheidsniveau EH3. Hiermee kunt u bij de meeste diensten inloggen. Het niveau dat u nodig heeft kunt u opvragen bij de dienstverlener.
Hoogst benodigde niveau kiezen
Wilt u eHerkenning voor meerdere diensten gebruiken? En is het betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft voor die diensten verschillend? Kies dan voor het hoogst gevraagde niveau.
Met een eHerkenningsmiddel op een hoger niveau kunt u altijd inloggen bij een dienst die vraagt om een lager niveau.
Wilt u dat andere mensen binnen of buiten uw organisatie zaken regelen via eHerkenning? Dan is er per persoon een machtiging nodig. Een eHerkenningsmiddel is namelijk persoonlijk.
Een machtiging legt vast voor welke dienstverleners en welke diensten iemand met eHerkenning mag inloggen namens een bedrijf of organisatie. De volgende personen kunnen mensen machtigen:
- tekenbevoegd persoon in de organisatie
- machtigingenbeheerder
Tekenbevoegd
Tekenbevoegdheid is vastgelegd in het Handelsregister van de KVK. Dit is bijvoorbeeld de directeur of een bestuurder.
Machtigingenbeheerder
Een machtigingenbeheerder wordt aangesteld door een tekenbevoegd persoon in de organisatie. Daarna mag deze machtigingenbeheerder personen binnen de organisatie machtigen voor eHerkenning.
U kiest zelf uw leverancier. Er zijn 6 officieel erkende leveranciers die eHerkenning mogen aanbieden. Deze leveranciers voldoen aan de strenge eisen die eHerkenning stelt.
De leveranciers onderscheiden zich van elkaar op onder andere:
- type inlogmiddel
- kosten
- aanvraagprocedure
Heeft u uw eHerkenningsinlogmiddel aangeschaft? Dan is het belangrijk om het persoonlijke inlogmiddel te activeren en te laten testen door de persoon die het gaat gebruiken.
Video eHerkenning aanvragen
Als u eHerkenning heeft, logt u met 1 inlogmiddel veilig in bij meer dan 500 overheidsorganisaties. De gegevens die u daarbij uitwisselt, moeten goed beschermd worden. Daarom is zorgvuldigheid van groot belang, ook als u eHerkenning aanvraagt. Zowel het bedrijf dat de aanvraag doet als de persoon die gaat inloggen, worden in verschillende stappen gecontroleerd. Daarna profiteert u onbezorgd van het gemak en de betrouwbaarheid van eHerkenning.
Om uw aanvraag zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het verstandig om u vooraf een paar dingen te bedenken. Waarvoor wilt u eHerkenning gebruiken? Wilt u uw btw-aangifte indienen? Een medewerker ziekmelden? Een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen?
Afhankelijk van het gebruik heeft u voor eHerkenning een bepaald betrouwbaarheidsniveau nodig. Niveau EH3 wordt steeds vaker vereist. Met een middel op een hoger niveau kunt u altijd inloggen op een dienst die een lager niveau vereist, mits u de juiste machtiging heeft.
Een machtiging is nodig zodat organisaties zeker weten dat alleen geautoriseerde medewerkers bepaalde zaken online mogen regelen. Diegene die in uw bedrijf tekenbevoegd is volgens het handelsregister van de KVK kan daarvoor goedkeuring geven. Soms zijn dat meerdere personen. Zij moeten mogelijk ook tekenen.
Zorg in ieder geval dat als u eHerkenning aanvraagt, u het volgende bij de hand hebt:
- bedrijfsgegevens zoals bekend bij de KVK,
- de persoons- en contactgegevens van degenen voor wie u eHerkenning aanvraagt, en
- een kopie identiteitsbewijs van de wettelijke vertegenwoordigers.
U vraagt eHerkenning aan bij 1 van de erkende leveranciers. Zij zijn door de overheid erkend en voldoen allemaal aan dezelfde eisen om eHerkenning aan te bieden.
Meer weten? Bekijk dan het stappenplan en het leveranciersoverzicht op eHerkenning.nl. Daar vindt u ook informatie over de betrouwbaarheidsniveaus en het machtigen van anderen, zoals intermediairs.
eHerkenning. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar.