eHerkenning over de grens

eHerkenning: Europees gebruik

Vanaf 1 september 2021 kunt u met eHerkenning als Europees erkend inlogmiddel, online uw zaken regelen met overheidsorganisaties in de Europese Economische Ruimte (EER) die Europees inloggen aanbieden. Online zaken doen over de grens wordt hiermee net zo betrouwbaar en veilig als in uw eigen land. 

Voor wie?

eHerkenning is één manier om veilig en betrouwbaar in te loggen voor ondernemers, bedrijven, organisaties en intermediairs. Het is een onmisbare schakel in het online zakendoen met overheidsorganisaties, tussen steeds meer bedrijven onderling en over de grens.

Wat betekent dit voor u?

Bent u in het bezit van een eHerkenningsmiddel op betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger dan kunt u over de grens bij overheidsorganisaties in Europa inloggen, wanneer zij Europees inloggen aanbieden. U dient hiervoor uw huidig middel gereed te maken voor gebruik over de grens. Neem daarvoor contact op met uw leverancier.

Wat heb ik nodig om mijn eHerkenningsmiddel geschikt te maken voor gebruik over de grens?

Uw eHerkenningsmiddel is nu nóg niet geschikt voor gebruik over de grens. Om deze optie (gebruik in een ander EER-land) te activeren, neemt u contact op met uw leverancier. Houdt rekening met de volgende aandachtspunten:

  • U bent in het bezit van een eHerkenningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger, óf u wilt upgraden naar niveau EH3 of hoger;
  • Uw BSN is nodig om uw eHerkenningsmiddel geschikt te maken voor gebruik over de grens;
  • Regel de juiste machtiging van het land waar u wilt inloggen.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de veelgestelde vragen hieronder.
Om uw eHerkenningsmiddel klaar te maken voor Europa neemt u contact op met
uw leverancier. Zij helpen u verder.

Online diensten tussen landen bevorderen

Om verkeer van online diensten tussen landen te bevorderen, heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de wens uitgesproken om eHerkenning geschikt te maken voor gebruik binnen Europa. De techniek die het mogelijk maakt om online zaken te doen over de grens, is dankzij de erkende leveranciers van eHerkenning in samenwerking met zowel RVO, RvIG, Logius als BZK en Europese landen tot stand gekomen. Daardoor kunnen Nederlandse bedrijven en organisaties met middelen vanaf betrouwbaarheidsniveau EH3 inloggen bij aangesloten overheidsorganisaties in EER-landen.

Veelgestelde vragen 

Wat betekent 'over de grens inloggen' ?

Welke landen horen bij de Europese Economische Ruimte (EER)?

Wat betekent eIDAS?

Wat zijn de voordelen van eIDAS en eHerkenning voor de gebruikers?

Voor wie is over de grens inloggen mogelijk?

Ik heb een eHerkenningsmiddel betrouwbaarheidsniveau EH2 / EH2+, wat moet ik doen om over de grens te kunnen inloggen?

Ik heb eHerkenning betrouwbaarheidsniveau EH3* of hoger, wat moet ik doen om in te loggen over de grens?

Waarom moet ik mijn Burgerservicenummer (BSN) doorgeven als ik eHerkenning over de grens wil gebruiken?

Waarom zijn nog niet alle landen aangesloten op eIDAS?

Waarom kan een eHerkenningsleverancier kosten in rekening brengen voor het gereed maken van een eHerkenningsmiddel voor gebruik over de grens?

Welke persoonlijke gegevens worden verstrekt aan de Europese dienstverlener bij inloggen over de grens met eHerkenning?

Ik wil niet dat mijn persoonsgegevens verstrekt worden aan een Europese dienstverlener bij gebruik van eHerkenning over de grens.

Wat heb ik nodig om online over de grens in te kunnen loggen?

Waar moet ik als wettelijk vertegenwoordiger en machtigingenbeheerder op letten bij het toekennen van een machtiging voor gebruik van eHerkenning over de grens?

Kan ik na het inloggen met eHerkenning direct alle zaken online regelen bij de buitenlandse dienstverlener?