EHerkenning is een veilig en betrouwbaar inlogmiddel waarmee u bij ruim 600 verschillende dienstverleners, zoals UWV, gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars kunt inloggen.
Kortom, met eHerkenning regelt u veilig online uw zaken. Zo weten dienstverleners zeker wie u bent en dat u bepaalde zaken mag regelen. U heeft daarmee de zekerheid dat de toegang tot deze online diensten veilig en betrouwbaar is. Want u wisselt gevoelige informatie uit, zoals medische, financiële of persoonlijke gegevens.
Bekijk de video over eHerkenning
Betrouwbaar inloggen
Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau van eHerkenning, hoe meer gevoelige informatie online uitgewisseld kan worden. Er zijn in totaal 3 betrouwbaarheidsniveaus: EH2+, EH3 en EH4.
Lees meer over de betrouwbaarheidsniveaus
Voordelen van eHerkenning
Wilt u meer weten over de voordelen van eHerkenning in de praktijk? Lees wat gebruikers en dienstverleners zeggen over eHerkenning in de testimonials.
Met eHerkenning logt u veilig in. Dienstverleners weten zeker wie u bent en dat u bepaalde zaken mag regelen.
U heeft daarmee zekerheid dat de toegang tot deze online diensten veilig en betrouwbaar is. Eherkenning is persoonsgebonden. U kunt uw eHerkenningsmiddel niet overdragen aan iemand anders of uw inloggegevens met iemand anders delen.
Met één inlogmiddel van eHerkenning kunt u bij ruim 500 verschillende organisaties inloggen. Allerlei verschillende inlogcodes en wachtwoorden zijn niet meer nodig.
Bekijk bij welke organisatie u met eHerkenning kunt inloggen
U kiest uw eigen erkende eHerkenningsleverancier en u kiest zelf een betrouwbaarheidsniveau. Zo kunt u zelf kiezen hoe u wilt inloggen.
Steeds meer (overheids)organisaties vragen om in te loggen met eHerkenning. Met de komst van de wet Digitale Overheid stelt de Rijksoverheid het gebruik van eHerkenning verplicht voor overheidsorganisaties.
EHerkenning is een persoonsgebonden inlogmiddel. Dit betekent dat u uw eHerkenningsmiddel niet aan anderen mag overdragen en ook niet met anderen mag delen.
Machtigen
U kunt andere personen in de organisatie machtigen. Zo kunnen zij ook gebruikmaken van eHerkenning. Bijvoorbeeld voor financiën of personeelszaken. Dit gaat fraude tegen en een organisatie is er zo altijd zeker van dat de juiste medewerker inlogt om namens het bedrijf zaken te doen. Ook kan zo bij het onderzoeken van (het vermoeden van) fraude worden achterhaald aan wie het middel is uitgegeven.
Gaat een medewerker uit dienst? Dan moeten de machtigingen worden ingetrokken. Voor de nieuwe medewerker moeten een nieuw middel en machtiging(en) aangevraagd worden. Wisselt iemand van functie? Dan is het mogelijk om zijn/haar machtiging(en) via een beheermodule of online formulier aan te passen.
Deze zekerheden zorgen ervoor dat gegevens veilig zijn en alleen de gemachtigde personen toegang hebben tot deze informatie. Er is overzicht binnen een organisatie wie bij welke dienst mag inloggen.
Voor wie is eHerkenning
U kunt eHerkenning gebruiken om online zaken te doen met de (overheids)organisaties als u één van de onderstaande doelgroepen bent:
- bedrijf
- organisatie
- intermediair
- eenmanszaak
Een aantal overheidsdienstverleners identificeren eenmanszaken op basis van hun burgerservicenummer (BSN). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en het UWV. Eenmanszaken kunnen bij deze organisaties ook eHerkenning gebruiken.
Wilt u gebruikmaken van eHerkenning bij alle aangesloten (overheids)dienstverleners? Dan moet u ingeschreven staan bij de KVK.
Heeft u meerdere ondernemingen? Dan kunt u 1 eHerkenningsmiddel gebruiken. U kunt meerdere KVK-nummers koppelen aan dit middel. U kunt dan namens elk van deze ondernemingen inloggen met eHerkenning.
Waar kunt u eHerkenning gebruiken
U kunt eHerkenning gebruiken bij ruim 600 aangesloten dienstverleners, waaronder:
- de Rijksoverheid, zoals de Belastingdienst, het UWV of de RVO
- lokale overheden, zoals gemeenten, provincies en waterschappen
- private dienstverleners, zoals pensioenfondsen en verzekeraars
Overheidsdienstverleners moeten eHerkenning straks verplicht aanbieden. Dit staat in de toekomstige wet Digitale Overheid. Daarnaast vragen steeds meer dienstverleners om in te loggen met eHerkenning. EHerkenning is daarmee dé manier van inloggen nu en in de toekomst.
Bekijk alle dienstverleners waar u eHerkenning kunt gebruiken
Aanvragen van eHerkenning
Wilt u ook eHerkenning gaan gebruiken? Bepaal welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft en kies één van de erkende leveranciers.
Maakt u al gebruik van eHerkenning? Controleer dan of uw eHerkenningsmiddel het juiste betrouwbaarheidsniveau heeft voor de online diensten die u nodig heeft. Een upgrade naar een hoger betrouwbaarheidsniveau regelt u via uw eHerkenningsleverancier.
Wilt u meer hulp voor uw aanvraag? Of weet u niet welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft?
U kunt kiezen uit 6 erkende eHerkenningsleveranciers, 3 betrouwbaarheidsniveaus en verschillende type inlogmiddelen. Zo kiest u zelf hoe u wilt inloggen.