Functionaliteiten

eHerkenning wordt continu doorontwikkeld. Nieuwe aanvullende functionaliteiten komen beschikbaar via releases.

Bent u dienstverlener? Kies dan uw gewenste release. Uw eHerkenningsmakelaar kan u hier meer over vertellen.

Controle op identiteit en bevoegdheid

eHerkenning zorgt voor: 

  • digitale herkenning (authenticatie)
  • controle op digitale bevoegdheid (autorisatie) van personen die online een dienst willen afnemen namens een organisatie.

Zo krijgen gebruikers toegang tot uw dienst. Dit is de kernfunctionaliteit van eHerkenning.

Aanvullende functionaliteiten

Naast de kernfunctionaliteit zijn er ook aanvullende functionaliteiten. U kunt zelf kiezen of u die wilt implementeren. Het moet daarvoor wel aangesloten zijn op juiste release van eHerkenning.

Ondersteuning restgroepen (TRR) voor intermediairs | Q2/3 2024 (release 1.13)

Over de release
Deze release is speciaal ontwikkeld op verzoek van de Belastingdienst en Douane ter ondersteuning van het TRR-BD nummer voor intermediairs (op basis van fiscaal nummer). Met de volledige ondersteuning van de door de Belastingdienst en Douane gedefinieerde groepen in Tijdelijk Register Restgroepen (TRR) kunnen er na deze release zowel middelen als machtigingen worden uitgegeven aan deze groep belanghebbenden en intermediairs. Gebruikers met een dergelijk middel en vertegenwoordigers kunnen worden herkend aan het TRR-nummer attribuut door de Belastingdienst en Douane. Deze middelen kunnen ook worden gebruikt bij ketenmachtigingen.

Hoe het werkt
Met deze functionaliteit kunnen intermediairs niet alleen herkend worden op basis van hun KvK-nummer, maar ook op basis van het fiscaal nummer waaronder ze in het TRR staan ingeschreven. Dit is belangrijk voor de Belastingdienst en Douane om groepen te bedienen die niet in de KvK zijn ingeschreven of niet ingeschreven kunnen worden zoals een groep eenmanszaken, een groep maatschappen, samenwerkingsverbanden, Societas Europaea, verenigingen (incl. beperkte rechtsbevoegdheid), kerkgenootschappen, Europees economische samenwerkingsverbanden, buitenlandse rechtsvormen, fiscale eenheden en fondsen voor gemene rekening.

Dit betekent het voor dienstverleners
De Belastingdienst en Douane ontvangen het IntermediateEntityID:KvKnr attribuut van de makelaar wanneer een intermediair inlogt. Een middel uitgegeven voor een intermediair op basis van TRR-BD kon voorheen nog niet worden gebruikt voor een ketenmachtiging. Na deze wijziging, ontvangen de Belastingdienst en Douane van de makelaar het TRR-BD als identificerend kenmerk voor de intermediair die inlogt op basis van registratie in het TRR, in plaats van het KvK nummer. Dat wordt weergegeven met het attribuut 'urn:etoegang:1.13: IntermediateEntityID:TRR-BD'.

Daarnaast ontvangen de Belastingdienst en Douane de naam van de intermediaire organisatie via het attribuut 'urn:etoegang:1.13:attribute-intermediate:CompanyName'. De Belastingdienst en Douane verwerken vervolgens de ontvangen gegevens in hun applicaties en processen.

Dit betekent het voor intermediairs en belanghebbenden
Ketenmachtigingen kunnen worden geregistreerd voor TRR-organisaties die andere organisaties vertegenwoordigen. Dit kunnen organisaties met een KvK-nummer of met een TRR-BD-nummer zijn. Klik hier voor meer informatie over deze release.

Meerdere portalen per dienstverlener ontsluiten via eHerkenning | Q4 2023/Q1 2024 (release 1.13)

Over de release
Deze release is ontwikkeld voor dienstverleners en maakt het mogelijk om via eHerkenning meerdere portalen per dienstverlener te ontsluiten.  De dienstverlener kan per portaal aangeven welke diensten er onder dat specifieke portaal vallen. Dit zorgt ervoor dat dienstverleners nu per doelgroep een apart portaal met bijbehorende diensten kunnen aanbieden. 

Hoe het werkt
Een portaaldienst bij eHerkenning is een manier waarmee een dienstverlener een set aan machtigingen kan uitvragen. De dienstverlener krijgt vervolgens terug welke machtigingen de gebruiker binnen deze set heeft en wil benutten. Tot nu toe kon een dienstverlener slechts één portaaldienst registreren, waarbij alle diensten van de dienstverlener onder dit portaal vielen. De nieuwe functionaliteit maakt het mogelijk om meerdere portaaldiensten onder dezelfde dienstverlener te registreren met ServiceProviderID (OIN). Voor elk portaal kan worden gespecificeerd welke diensten er onder het portaal vallen. Het blijft ook mogelijk om een portaal te gebruiken voor alle diensten van de dienstverlener. 

Dit betekent het voor dienstverleners
Een dienstverlener kan meerdere eHerkenning portalen naast elkaar gebruiken en beheren. De bestaande portalen zijn automatisch aangepast door de makelaar aan de nieuwe vorm, waardoor er geen impact is voor de dienstverlener en de bestaande portalen. 

Vanaf nu moeten aanpassingen van diensten voldoen aan de nieuwe vorm zoals beschreven in het afsprakenstelsel ETD onder beschrijving dienstcatalogus (IsPortal). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw eHerkenningsmakelaar.

Dit betekent het voor Machtigingbeheerders en gebruikers
Voor gebruikers en machtigingsbeheerders is de wijziging beperkt. De voornaamste verandering is dat er voor toegang tot de beperkte portalen ook machtiging(en) nodig zijn voor specifieke diensten die onder dat portaal vallen. Mogelijk is het voor gebruikers en machtigingsbeheerders niet altijd duidelijk welke dat zijn. Het is daarom van belang dat hier transparant over gecommuniceerd wordt door machtigingsregisters, maar vooral door dienstverleners zelf. Zij moeten duidelijk aangeven welke machtiging(en) er nodig zijn voor de beoogde acties.

Restgroepen buitenlandse organisaties als gezaghebbende bron (TRR) | Q4 2023 (release 1.13)

Over de release
Deze release is speciaal ontwikkeld voor de Belastingdienst en Douane. Het Tijdelijk Register Restgroepen (TRR) is een gezaghebbende bron en wordt beheerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In het TRR staan buitenlandse organisaties, fiscale eenheden, eenmanszaken en andere Nederlandse intermediaire ondernemingen zonder KvK inschrijving. Evenals fiscale eenheden die niet ingeschreven kunnen worden in het Nederlands Handelsregister, de Basis Registratie Personen of niet bekend zijn in de Protocollaire Basisadministratie. TRR is geïntroduceerd zodat ondernemingen uit deze zogenaamde restgroepen machtigingen kunnen registeren voor toegang tot diensten van de Belastingdienst en Douane.

Hoe het werkt
Met de toevoeging van TRR als nieuwe gezaghebbende bron en het identificerende kenmerk TRR-BD kunnen organisaties uit de restgroep hun medewerkers laten inloggen bij de diensten van de Belastingdienst en Douane. Bij deze release kunnen organisaties met een inschrijving in PROBAS-register nog geen gebruik maken van ketenmachtigingen. Zie latere release 'Ondersteuning restgroepen (TRR) via ketenmachtigen | Q2/3 2024 (release 1.13)'.

Dit betekent het voor dienstverleners
Andere dienstverleners dan de Belastingdienst en Douane mogen het nieuwe identificerende attribuut urn:etoegang:1.13:EntityConcernedID:TRR-BD niet registreren. De Belastingdienst en Douane kunnen door gebruik van dit attribuut gebruikers uit het TRR identificeren.

Dit betekent het voor de gebruikers
Gebruikers kunnen een eHerkenning inlogmiddel aanvragen bij een leverancier naar keuze om in te loggen bij de Belastingdienst en Douane. Daarnaast kunnen machtigingen worden geregistreerd voor medewerkers die namens een in het TRR geregistreerde organisatie inloggen bij de Belastingdienst en Douane. Onder gebruikers vallen buitenlandse organisaties, fiscale eenheden, eenmanszaken en andere Nederlandse intermediaire ondernemingen zonder KvK inschrijving en fiscale eenheden die niet ingeschreven kunnen worden in het Nederlands Handelsregister, Basis Registratie Personen of niet bekend zijn in de Protocollaire Basisadministratie.

Dit betekent het voor Machtigingbeheerders
Beheerders kunnen machtigingen verlenen voor medewerkers die vallen onder de geregistreerde groep in TRR.
 

Uitgifte via PROBAS-register | Q2 2022 (release 1.13)

De release maakt het mogelijk om eHerkenning middelen uit te geven op basis van de gezaghebbende bron PROBAS. Dit register bevat alle in Nederland gevestigde ambassades en andere diplomatieke vertegenwoordigingen. Daarnaast bevat het register een aantal internationale organisaties, zoals het Internationaal Strafhof en het Europees Medicijnen Agentschap (EMA). Met deze functionaliteit voldoen dienstverleners aan de eIDAS uitvoeringsverordening 2015/1502.

Hoe het werkt
Naast het Handelsregister mag nu ook het PROBAS-register gebruikt worden om eHerkenning middelen uit te geven. Dit betekent dat organisaties met een inschrijving in het PROBAS-register voortaan eHerkenning kunnen gebruiken. Bij deze release kunnen organisaties in het PROBAS-register nog geen gebruik maken van ketenmachtigingen.

Dit betekent het voor dienstverleners
Op dit moment accepteert alleen de Belastingdienst eHerkenning inlogmiddelen die zijn uitgegeven op basis van PROBAS.

Dit betekent het voor gebruikers 
Onder gebruikers vallen geprivilegieerden. Dit zijn personen die op Nederlands grondgebied werkzaam zijn als diplomatiek of consulair ambtenaar, of die in dienst zijn bij een internationale organisatie. Conform het internationaal recht genieten zij (en hun inwonende gezinsleden) een bijzondere verblijfsrechtelijke status en zijn zij geen vreemdeling in de zin van de Vreemdelingenwet.

Geprivilegieerde gebruikers kunnen enkel bij een beperkt aantal leveranciers een eHerkenning inlogmiddel aanvragen. De kosten worden door de overheid vergoed, informatie hierover is te vinden op de website van de Belastingdienst.
 

Nieuwe functionaliteiten voor ketenmachtigingen | Q2 2022 (release 1.13)

Naast het KVK-nummer levert eHerkenning ook de bedrijfsnaam van de intermediair. De tweede toegevoegde functionaliteit is bedoeld om in de toekomst het beheer en gebruik van ketenmachtigingen te vereenvoudigen. De release betreft geen wijziging van het eHerkennings-koppelvlak.

Klik hier om meer te lezen over deze nieuwe functionaliteiten

EHerkenning over de grens | Q3 2021 (release 1.13)

Naast het gebruik van eHerkenning bij u als dienstverlener is eHerkenning ook bruikbaar over de grens. Gebruikers kunnen hiermee inloggen bij overheidsdienstverleners binnen de EER, die Europees inloggen aanbieden.

Lees meer over Europees gebruik van eHerkenning

BSN als identificerend kenmerk eenmanszaken | Q2 2020 (release 1.13)

Als dienstverlener heeft u met deze functionaliteit de mogelijkheid om met eHerkenning eenmanszaken te identificeren op basis van hun BSN. Eenmanszaken kunnen op deze manier veilig een machtiging laten registeren.

Hoe het werkt

Het burgerservicenummer wordt gebruikt als identificerend kenmerk op een veilige, versleutelde manier. Dit gaat via de koppeling met het BSN, het inzageregister en de autorisatielijst BSN.

U kunt per dienst aangeven welke identificerende kenmerken (KVK-nummer, RSIN, BSN voor eenmanszaken) u wilt ontvangen. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen om te vragen naar het RSIN als een KVK-nummer niet beschikbaar is. Dit gebeurt op de achtergrond; uw gebruiker merkt daar niets van en hoeft niet opnieuw in te loggen.

Over de release

Deze release is speciaal ontwikkeld op verzoek van de Belastingdienst en UWV om identificatie van eenmanszaken mogelijk te maken op basis van het burgerservicenummer (BSN).

Ketenmachtiging voor eenmanszaken | Q1 2020 (release 1.13)

Met deze release kunnen ook eenmanszaken ketenmachtigingen vastleggen. Hiermee kan een intermediair handelen namens een eenmanszaak.

Hoe het werkt

Het burgerservicenummer (BSN) wordt gebruikt als identificerend kenmerk; op een veilige versleutelde manier.

Servicepack eIDAS | Q2 2018 (release 1.12)

Met deze release krijgen dienstverleners het burgerservicenummer (BSN) van iemand die met een buitenlands inlogmiddel via eIDAS inlogt. Dit gaat op een veilige versleutelde manier. 

De persoon die inlogt moet daarvoor wel een BSN-registratie in Nederland hebben.

Aansluiting op eIDAS-infrastructuur | Q1 2018 (release 1.11)

Met deze release kunt u als dienstverlener aansluiten op de eIDAS-infrastructuur. Dit gaat via een eHerkenningsmakelaar. Zo voldoet u aan deze Europese verplichting.

eIDAS-verordening

Sinds september 2018 is de Europese eIDAS-verordening van kracht. Die verplicht dat Europese burger en bedrijven met hun eigen inlogmiddel bij Nederlandse dienstverleners kunnen inloggen.

Portaalfunctie | Q3 2016 (release 1.9)

De portaalfunctie biedt u de mogelijkheid een gebruiksvriendelijk en gepersonaliseerd portaal in te richten voor uw klant.

Uw klant ziet in 1 oogopslag voor welke diensten hij is gemachtigd bij uw organisatie. Met 1 keer inloggen krijgt uw klant toegang tot deze diensten.

Optionele functionaliteiten

In het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten zijn ook optionele functionaliteiten opgenomen. Deze functionaliteiten komen beschikbaar als er voldoende vraag is van dienstverleners en de erkende eHerkenningsmakelaars.

Lees meer over het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten