Stappenplan Aansluiten op eHerkenning

U kiest zelf met welke eHerkenningsmakelaar u een contract afsluit. Het stappenplan leidt u door de belangrijkste aspecten in het aansluitproces. Via de roze 'zie'- knoppen krijgt u meer informatie over het betreffende onderwerp.

Stap 1

Start het project: Richt een projectgroep in

Stap 1

Breng iedereen die bij het aansluitproces moet worden betrokken bij elkaar. Denk aan beleidsverantwoordelijken, architecten en uw softwareleverancier. 
Zorg dat iedereen op de hoogte is en op één lijn zit.

Stap 2

Breng de situatie in kaart

Stap 2

Denk vooraf na over de volgende zaken:

 

  • Welke diensten maken we online toegankelijk via eHerkenning?

  • Hoe richten we de backoffice en achterliggende processen in?

  • Wat moeten we doen om onze huidige software klaar te maken voor eHerkenning?

Stap 3

Kies het juiste betrouwbaarheidsniveau

Stap 3 links

U bepaalt zelf op welk niveau uw diensten toegankelijk worden. Het kan zijn dat u verschillende online diensten aanbiedt en deze elke een ander niveau vereisen. Er zijn in totaal 5 betrouwbaarheidsniveaus binnen eHerkenning.

Stap 3 rechts

De online regelhulp helpt u bij de keuze van het juiste betrouwbaarheidsniveau. Op basis van zes vragen over onder andere het type dienst en het risico op misbruik krijgt u een passend betrouwbaarheidsniveau.

Stap 4

Kies een eHerkenningsmakelaar

Stap 4

De eHerkenningsmakelaar helpt u bij de aansluiting. Er zijn 5 door de Rijksoverheid erkende makelaars. Zij voldoen aan dezelfde strenge eisen en leveren dezelfde standaard. Zij onderscheiden zich op diverse punten. Vraag daarom bij meerdere makelaars een offerte op en let op het volgende:

  • Prijs (eenmalig/terugkerend)
  • Mogelijkheid tot extra maatwerk en de mate van gewenste ondersteuning
  • Mogelijkheid tot aanvullende S.L.A. afspraken
  • Bestaande contacten met uw softwareleverancier
Stap 5

Aansluiten en testen

Stap 4

De technische aansluiting regelt u samen met uw makelaar. Hij stemt waar nodig af met uw softwareleverancier en richt technische zaken in, zoals koppelvlakken naar achterliggende systemen. Test samen met de makelaar en uw softwareleverancier of alle achterliggende systemen, processen en procedures goed werken.

Stap 6

Informeer uw klanten en intern betrokkenen

Stap 6

Informeer uw klanten op tijd over het gebruik van eHerkenning. Zij moeten een nieuwe inlogmethode gaan gebruiken en een eHerkenning inlogmiddel aanvragen. Breng ook binnen uw organisatie iedereen op de hoogte van alle ontwikkelingen en zorg dat de klantenservice algemene vragen over het gebruik van eHerkenning kan beantwoorden.

Gebruik de communicatiehandleiding om uw interne en externe communicatie in te richten.

Stap 7

Einde stappen plan

U bent aangesloten en uw klanten zijn geïnformeerd.Uw klanten kunnen nu met eHerkenning bij uw organisatie inloggen.